Věková kategorizace

12.05.2010 15:50

 

 

Úvod

Trenér si často neuvědomuje co všechno ovlivňuje v rámci své tréninkové činnosti. Jsou to věci, které mají vliv na rozvoj celé osobnosti svěřence. Tedy jako hráče i člověka. Hráč je též ovlivňován mimo trénink. Všechny tyto vlivy, pohledy, aspekty rozdělíme do 4(5) kategorií.V těchto kategorií popíšeme správný přístup, chápání, cíle, postupy, vlivy, úskalí jednotlivých věkových kategorií. Z kontextu vyplývá, že máme na mysli děti a mládež. U dospělých je vývoj osobnosti dokončen a vliv trenéra je ve velké většině dále popisovaných aspektů minimální.

Rozdíly tréninku dospělých a mládeže

Základní myšlenkou při přípravě tréninkové jednotky je rčení:"Děti nejsou malí dospělí!". Hlavním cílem tréninku dospělých je příprava na soutěž, hlavním cílem tréninku mládeže je učení se sportovní hře.

 

 

PSYCHOLOGICKÝ ASPEKT

U6 - U11

  • lavinovitě přibývá nových vědomostí, rozvíjí se paměť a představivost. Rysy osobnosti nejsou zdaleka ustáleny, děti charakterizuje impulsivnost
  • pro období mezi šestým a desátým rokem života jsou pro hráče zásadní dvě události:
    • vstup na základní školu, mění se denní a pohybový režim
    • období zpomalení růstu, jako příprava organismu na pubertu
  • učení nových dovedností
  • entusiasmus - radost ze hry, pohybu
  • představivost - nejvíce pomůže obrázek či ukázka
  • objevování - do míče lze kopnout tolika způsoby
  • vystříhat se strachu a nudě, častému opakování stejných cvičení, upřednostňování dynamických činností před statickými, omezení na minimum dlouhotrvajících aktivit, rychlé střídání různých aktivit
  • mentální vývoj směrem k myšlení pohybu v prostoru ještě není dokončen
  • vývoj ke spolupráci podporujeme pomocí her v malých skupinách
  • respektovat motivační potřebu hráčů
  • aktivovat tvořivé myšlení ve spojení s konkrétním pohybem

U11 - U16

  • pro toto období jsou typické četné nerovnoměrné biologické změny, které se odrážejí i v psychologickém vývoji. Z velké části sem spadá i pubertální věk
  • po stránce rozumové se dále rozšiřuje obzor, zvětšuje se i okruh chápání, objevují se znaky logického i abstraktního myšlení, rozvíjí se paměť, hráč se vydrží delší dobu soustředit
  • dochází k výraznému prohloubení citového života. V této době vznikají i pevnější struktury skupiny se svými vůdci a dalšími rolemi. Jedná se o etapu přechodu od dětství k dospělosti
  • nerovnoměrnost vývojových změn se vedle špatné pohybové koordinace projevuje u většiny hráčů především psychickou nevyrovnaností
  • začínají si uvědomovat své hodnoty, víry, …
  • uvědomují si sebe ve hře ostatních
  • začínají se objevovat či projevovat pocity odpovědnosti
  • cílevědomost již může být u některých jedinců velmi zřetelná
  • podpora důvěry ve své schopnosti i schopnosti ostatních
  • přetvářka již může být v rejstříku jejich chování

U16+

  • dotváří se životní styl
  • dotváří se temperament
  • chápání různých situací, vztahů
  • progres v komunikaci, vyjadřování - verbální i neverbální

 

 

SOCIÁLNÍ ASPEKT

U6 - U11

  • v tréninku a soutěžení musí dominovat herní princip, který znamená víceméně příjemné zážitky. Hra, trénink jako radost a zábava. Pohyb působí dětem radost, není třeba je nutit. Soutěží rády a s vervou. Základem jejich konání je zábava
  • porážky by neměly být důvodem stresujícího postoje trenéra ani rodičů
  • v tomto věku jsou děti přístupné přejímání názoru druhých, dospělí jsou pro ně autoritou - v tom také spočívá odpovědnost dospělých
  • je třeba nezapomínat ani na hygienu, životosprávu a denní řád
  • podpora a pomoc ze strany rodičů, rodiny, školy je určitě vítaná a potřebná
  • děti se cítí dobře jako součást týmu, celku
  • probíhá první formování vztahů, přátelství
  • potřeba navodit bezpečné, důvěryhodné, organizované prostředí
  • jednoduchá pravidla, etika
  • učit se skupinovému chování ( pomáhat jiným, nechat si pomoci, respektovat druhé )
  • fair play soutěžení

U11 - U16

  • v tomto období se ukončuje orientace mládeže na sport, vytváří se vztah ke sportu jako k zábavě, ale také jako povinnosti, chci-li něčeho dosáhnout. Je třeba upevňovat zájem o sport, ale současně dbát na to, aby se neutvrzoval postoj, že kromě sportu nic jiného neexistuje
  • přístup trenéra má být taktní, diskrétní. Zkušenost rovněž říká, že větší přestupky je vhodné řešit až po opadnutí vášní. Chybou je nevšímavost, přehlížení, vytýkání nedostatků na veřejnosti. Je třeba se vyhnout ironii a nevystupovat ani příliš autoritativně
  • při jednání s hráči je vhodné volit diferencovaný přístup, kde je třeba mimo jiné brát na zřetel rozdíl mezi kalendářním a biologickým věkem
  • uvědomují si odpovědnost za výkon, post, chování
  • pěstujeme fair play a sportovní kolegialitu, vyžadujeme vhodné chování při tréninku i zápase
  • v tomto období dochází k vytváření měřítka hodnot, přesvědčení

U16+

  • rozvoj emocionální stability při výhře i prohře
  • pěstujeme kolektivní odpovědnost, povzbuzování spoluhráčů, přijmutí kritiky
  • mějme na zřeteli, že jsou již schopni rozlišovat kulturní a sociální rozdíly mezi lidmi, mezi sebou
  • řešení konfliktů - je třeba konflikty opravdu řešit, ne přehlížet či zlehčovat
  • plné uvědomování si ostatních, sebe sama a pozice v kolektivu

 

 

KONDIČNÍ ASPEKT

U6 - U11

  • tento věk je dobou plynulého růstu všech orgánů. Krevní oběh, plíce a ostatní vnitřní orgány se mění úměrně s rovnoměrným zvyšováním hmotnosti a výšky těla. Roste i celková odolnost organismu. Vzhledem k ne zcela vyvinuté kostře je třeba věnovat častou pozornost návyku dobrého držení těla
  • nejsou zde větší rozdíly mezi chlapci a děvčaty
  • vývojové zvláštnosti nevytvářejí vhodné podmínky pro soustředěnější vytrvalostní a silový rozvoj
  • v mladším školním věku je na vysoké úrovni nervosvalová koordinace, která je však limitovaná psychicky. V období mezi sedmým a osmým rokem nedělá hráčům problém provedení pohybu bez zrakové kontroly
  • v období mezi 7-10 rokem je nejintenzivnější rozvoj koordinačních schopností, čím rozumíme především techniku práce s míčem. V druhé polovině tohoto období se díky téměř zastavenému růstu hráči nejlépe učí novým dovednostem. Vše však musí být prováděnou dynamicky, protože jinak hrozí okamžitá ztráta koncentrace. Věk 10 - 12 se často nazývá "zlatý věk motoriky"
  • důležité je upozornit na nerovnoměrnost vývoje jednotlivých jedinců, kterou je třeba respektovat. Biologický věk se může od kalendářního lišit +/- 2,7 roku což prakticky v extrémním případě znamená rozdíl mezi dvěma hráči téměř 5,5 roku!

U11 - U16

  • pokračuje přirozený vzestup výkonnosti, zvětšují se rozdíly mezi chlapci a děvčaty
  • tělesná výkonnost ještě nedosahuje maxima, ale přizpůsobovací schopnost je dobrá, a to dává hodně předpokladů pro trénink
  • má se za to, že asi do 13 let se proces pohybového učení uskutečňuje tak rychle, jako nikdy později, proto je třeba pokračovat v rozvoji obratnosti a ve specializaci věnovat prvořadou pozornost technice
  • nelze připustit zcela vyčerpávající zatížení, soustředěnější vytrvalostní trénink (hlavně metodami nepřerušovaného zatížení nevysoké intenzity a delšího trvání) odpovídá možnostem tohoto věkového období
  • v předpubertálním období, přibližně mezi od 10 do 12 let, dosahuje vysokého stupně rozvoje pohybová koordinace, reakční doba téměř na úrovni dospělých hráčů, stejně významné je toto období pro rozvoj rychlostních schopností, především pak frekvence pohybu. Věk 10 - 12 se často nazývá "zlatý věk motoriky"
  • mezi devátým a jedenáctým rokem lze dosáhnout poměrně značného přírustku svalové síly, převažovat by měl rozvoj dynamických a explozivně silových schopností
  • nerovnoměrnost vývojových změn se vedle špatné pohybové koordinace projevuje u většiny hráčů především psychickou nevyrovnaností. Po odeznění těchto změn dochází k výraznému zlepšení nervosvalové koordinace. Rozvoj svalstva předurčuje k dalšímu rozvoji silových schopností a to včetně silové vytrvalosti
  • frekvence pohybů narůstá maximálně do věku 14-15 let, následně stagnuje a zpomaluje se
  • zlepšuje se ohebnost a kloubní pohyblivost

U16+

  • postupně se stává dospělým jedincem a tedy postupně platí tréninkové metody dospělých

 

 

 TECHNICKO – TAKTICKÝ ASPEKT

U6 - U11

  • zvládnutí základních technických(taktických) dovedností
  • maximální počet doteků s míčem
  • důraz na individuální rozvoj dovedností
  • rozvoj pomocí malých forem s menším počtem hráčů
  • nejlepší vysvětlení je ukázka, obrázek.využít napodobovací schopnost
  • učit se hrou, fotbalem, fotbalovými situacemi
  • žádná specializace
  • věnuj se i jiným sportům, získej další dovednosti

U11 - U16

  • rozvoj individuálních dovedností
  • chápání svojí role v týmu, specializace
  • chápání a rozvoj útočných a obranných principů
  • spolupráce
  • začátek hry bez míče, chápání pohybu v prostoru sebe i ostatních

U16+

  • velká technická zdatnost
  • rozvinutá schopnost rozhodování se
  • schopnost řešit komplexní problémy
  • chápe a může rozvíjet útočné a obranné strategie, principy
  • dokáže myslet 2,3 kroky dopředu

 

 

VĚKOVÁ KATEGORIE A FOTBAL

U6

Charakteristika

  • schopnost soustředit se jen na krátkou dobu, v jednu chvíli jsou schopni zabývat se jen jedním problémem, pochopí jen jednoduchá pravidla, stručně a rychle vysvětlená, nechápou nebo zapomínají ( kde je moje branka, kdo je soupeř, kde končí hřiště)trpělivost, zasmějme se s nimi, letící letadlo je zaujme víc než fotbal koukněme se na něj společně, často pláčou kvůli bolesti (nebo předstírané bolesti)
  • většina je individuálně orientovaná ( já, můj míč , … ), týmová spolupráce téměř neexistuje, při hře do 20s vzniká jeden velký chumel ....... volme mal0 formz 3/3, 4/4
  • nepřihrávají, nechme je
  • zranitelní nadávkami, výčitkami chválit, povzbuzovat, bez tlaku, stressu, hodně chválit, ale bez zbytečných odměn za vítězství
  • nejsou rozdíly mezi pohlavími
  • milují pohyb, skákání, běhání … . tak je nechte, každá aktivita nemusí být nevyhnutně s míčem
  • malý smysl pro tempo, rychle se unaví, ale brzo obnoví ..... vhodné intervaly zatížení a odpočinku
  • dodržovat pitný režim
  • ukázka je lepší než dlouhé vysvětlování

Tréninková jednotka

Spousta hráčů nepřišla úplně sama od sebe. Naším úkolem je umožnit jim si hrát, získat je pro fotbal.

  • pokud to jde, všechno s míče
  • 2 x týdně kolem 1 hodiny ( půl hodiny tvoří průpravné hry )
  • ať je to zábava, spousta různých cvičení a her předchází nudě, nepozornosti
  • výkonnostní skupiny
  • pitný režim
  • každý svůj míč #3,4
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, více raději stále ne ( chumel )
  • podporuj kvalitní první dotek s míčem, ať si ho pěkně zpracují, udrží, vedou – na přihrávku je čas. Špatné jsou pokřiky: “Kopni do toho”, “Odkopni” …, hráči pak získávají špatné návyky. Kdy jindy si má osvojit schopnost rozhodování, nápaditosti atd., než v dobách, kdy nejde o výsledek. Jeden otec dokonce:”Nepřihrávej míč, dokud ti není 11, ať si říká trenér co chce !” je to extrémní názor, na této myšlence něco je
  • nepěstujeme posty, maximálně tvar ( trojúhelník, čtverec )
  • při hře nenutíme dodržovat postranní čáry

Hlavní cíl

  • individuální vývoj
  • zábava

Taktika

  • bez rukou: děti mají často zvyk brát míč do rukou
  • pochopení a uvědomování si vlastní a soupeřovy brány

Technika

  • vedení míče
  • zpracování po zemi
  • úvod do střelby

Kondice - všeobecný rozvoj bez zaměření v rámci her

 

U8

Charakteristika

  • trochu delší doba soustředění se
  • některé děti začínají inklinovat ke skupinovým aktivitám ( v párech )
  • stále citlivé na nadávky, chtějí, aby je měli všichni rádi
  • začínají imitovat starší hráče, hvězdy, spí v dresu
  • stále malý smysl pro tempo, běhají až nemůžou
  • dodržovat pitný režim
  • stále malé rozdíly mezi pohlavími
  • začíná se vyvíjet fyzická koordinace ....... rozdíly mezi dětmi
  • růst síly především lepší nervosvalové koordinaci
  • 200-300 krát za sezónu upadnou
  • těžko říci kdo je čí kamarád, mění se to
  • stále moc nepřihrávají, stále je ještě moc nenuťme

Tréninková jednotka

  • každý svůj míč #3,4
  • 2 x týdně kolem 1:15
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, více raději stále ne ( chumel )
  • zvykat si na rozcvičku a pitný režim
  • zařazujeme řetězce pohybových činností ( vhazování - převzetí - vedení - zakončení )
  • doplňkové sporty ( házená, vybíjená, přehazovaná, . . . )
  • koordinace alespoň 15 minut

Hlavní cíl

  • individuální vývoj - základní technické dovednosti, všestranný rozvoj pohybových schopností s důrazem na koordinační a rychlostní
  • zábava, zájem o fotbal, návyk na pravidelnou účast
  • začátky spolupráce ( magický trojúhelník či čtverec )
  • skupinové chování ( pomáhat jiným, nechat si pomoci )

Taktika

  • 1/1, krytí míče, tlak na hráče s míčem
  • seznamování se všemi posty, univerzálnost
  • úvod do konceptu 3 základních situací ve fotbalu: máme míč, nemáme míč, něco mezi
  • prohlubování znalosti pravidel ( výkop od brány, rohový kop, výkop, vhazování )
  • úvod do přihrávání, spolupráce, návrat ke své bráně při ztrátě míče
  • začínáme dodržovat hranice hřiště
  • Technika a technika vedení míče
  • úvod do přihrávek a vhazování
  • střelba různými částmi nohy
  • zvedání míče, počátky žonglování
  • zpracování míče po zemi

Kondice - koordinace

  • rychlost - zaměření na krátkodobé výkony do 5-8s
  • důraz na rovnováze, hra na jedné noze ( noha stojná a kopací )
  • sílu rozvíjet přirozenými cvičeními ( úpolové hry, přetahy, ... )
  • stimulace aerobní kapacity hlavně průpravnými hrami, nevylučuje se rozvoj obecné vytrvalosti souvislou metodou mírné intenzity - běh( 500m a postupně přidávat po 100-200m v případě, že zvládají bez viditelných potíží ), kolo, plavání

 

U10

Charakteristika

  • opět se prodlužuje doba soustředění, začíná mít více svou hlavu
  • již celkem týmová orientace, stále častěji se objevuje záměrné přihrávání
  • stále ještě v pohybu, ale už ne tak horečnatě, schopnost plánovat, korigovat tempo
  • pohlaví již se začínají vyvíjet separátně
  • začínají to brát vážně, i když je to zatím stále hra
  • milují dresy, náležitost k týmu
  • chtějí hrát a ne čekat
  • schopnost sekvenčního myšlení (A přihrává B a B přihrává C, takže míč se dostal od A k C )
  • potřebují důvod pro danou činnost, vysvětleme jim proč se co dělá, nacvičuje
  • velký rozvoj motoriky .... rychle se učí novým věcem. Je to způsobeno zpomalením růstu při stálém rozvoji relativní síly, výbušné síly, koordinačních schopností, zvyšování kapacity plic, funkce srdce i krevního oběhu
  • silnější, vyspělejší hráči mohou dominovat, to ještě nic nemusí vypovídat o skutečných kvalitách hráče
  • začátek abstraktního myšlení, mohou začínat chápat ofsajd, ale při hře na něj stejně zapomenou
  • začínají cítit větší odpovědnost, po prohraném zápase mohou brečet
  • dospělí vně rodiny stoupají na významu
  • někteří začínají trénovat, zkoušet sami od sebe, bez povelu ..... to samozřejmě podporujeme, pochválíme, uvedeme jako dobrý příklad
  • něco jim říká trenér, něco rodiče, ale oni mohou nakonec dát na kamaráda

Tréninková jednotka

  • každý svůj míč #4
  • 2 x týdně kolem 1:15
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, pozvolna více
  • rozcvička už raději povinně
  • pitný režim
  • čtverec, trojúhelník
  • úvod do individuální přípravy brankářů
  • doplňkové sporty ( basketbal, házená, ... )
  • Hlavní cíl - individuální rozvoj ( koordinační schopnosti, dlouhodobá vytrvalost, rychlost na základě frekvence pohybu a výbušné síly dolních končetin, herní činnosti )
  • zábava
  • prohlubování spolupráce, položit základy fotbalu

Taktika

Rozvoj předešlých:

  • 1/1, krytí míče, tlak na hráče s míčem
  • seznamování se všemi posty, univerzálnost
  • úvod do konceptu 3 základních situací ve fotbalu: máme míč, nemáme míč, něco mezi
  • prohlubování znalosti pravidel ( výkop od brány, rohový kop, výkop, vhazování )
  • úvod do přihrávání, spolupráce, návrat ke své bráně při ztrátě míče
  • hranice hřiště

Nové:

  • bránění 1/1
  • útočení 2/1
  • přehled ( hlava nahoře )
  • hrát rychle, ale vždy s nějakým záměrem, nenakopávat míč nazdařbůh
  • nácvik základních standardních situací ( kop od branky, kop z rohu, vhazování z hlediska obranné i útočné fáze )

Technika

Rozvoj předešlých:

  • vedení míče
  • přihrávání už i vzduchem, tedy i zpracovávání
  • střelba různými částmi nohy, po různých situacích( běžecký souboj, ve hře .... )
  • zvedání míče, žonglování
  • zpracování míče po zemi, po odrazu
  • úvod do hry hlavou

Kondice

Pokračovat v předešlém..

 

U12

Charakteristika

  • blíží se, začíná puberta ( dívky dříve )
  • rychlejší růst, pozor na zranění
  • většina schopna abstraktního myšlení, chápat nějaký koncept hry, systematické řešení problémů, hypotetické situace
  • více času tráví s kamarády než rodiči
  • sledují co se jim dospělí říkají a co se skutečně dělá
  • vytvářejí si žebříček hodnot
  • sebekritičnost, uvědomují si úroveň dovedností, a někteří, kterým to moc nejde, končí
  • kritika a záporné hodnocení může způsobit velkou ztrátu sebevědomí, přehnaná pochvala zase naopak
  • hru berou stále vážněji, ale stále je to hra
  • někteří účelově faulují
  • přihrávají, i když ví, že se jim míč nevrátí, nabíhají, i když nedostanou míč
  • rozvíjí se smysl pro humor
  • začínají ztrácet flexibilitu, takže rozcvička je povinná
  • zlatý věk učení fotbalu - z hlediska motorického učení nejvhodnější doba pro nácvik a zdokonalování techniky. Podcenění této etapu vývoje se těžko napravuje !
  • začíná klesat biologická potřeba pohybu. Je na trenérovi, aby dokázal přesvědčit své svěřence, že hlavně oni rozhodují o vítězství v utkání i své budoucnosti

Tréninková jednotka

  • každý svůj míč #4
  • 2-3 x týdně kolem 1:15
  • malé formy fotbalu 1/1, 2/2, 3/3, 4/4, ale již úvod do 5,6,7,11/5,6,7,11
  • rozcvička povinně
  • pitný režim
  • hry pod tlakem 5/2
  • individuální příprava brankářů

Hlavní cíl

  • individuální vývoj ( herní činnosti a jejich zdokonalování hlavně v herních podmínkách, koordinační schopnosti, dlouhodobá vytrvalost, rychlost na základě frekvence pohybu )
  • spolupráce ( cílevědomý nácvik organizace hry v obraně i útoku )

Taktika

  • úvod do ofsajdu
  • úvod do taktiky v pravém smyslu slova
  • rozvoj předešlých


Nově nebo více:

  • změna těžiště hry
  • prolínání řad
  • uvědomování si 3 různých částí, klimat na hřišti: útok, střed, obrana
  • rozvoj konceptu 3 základních situací ve fotbalu ( máme míč, nemáme míč, něco mezi ), přechody mezi nimi
  • rozdíl mezi přihrávkou do nohy a do prostoru
  • krytí míče, odebírání míče, čtení útočníka, obránce, hra pod tlakem, vytvoření tlaku

 

Technika

rozvoj předešlých

Nově nebo více:

  • zvládání několika fint pro obcházení soupeře
  • začátek soustavnějšího nácviku hlavičkování
  • střelba skákajícího míče ( volej, halfvolej )

Kondice

  • speciální kondiční trénink je stále sekundární záležitost a není třeba na něj klást důraz, pokračujeme v předešlém.

 

 

U14

Charakteristika

  • puberta v plném proudu, u děvčat o něco dříve. Je to klíčové období pro vývoj psychiky.
  • pozor na první lásky
  • vznětlivost, nestálost
  • vlastní představa o světě i názory na okolí
  • vlastní nekritičnost, přeceňování sil a schopností ( pozor na to třeba u posilování )
  • růstové změny mohou negativně působit na kvalitu pohybů, dítě je "samá ruka, samá noha", růst končetin je rychlejší než růst trupu - to může přinést pokles celkové koordinace, tím i techniky

Tréninková jednotka

Hlavní cíl

  • zdokonalování techniky a taktiky
  • zvládnutí herních činností jednotlivce
  • zvládnout jeden obranný a jeden útočný systém
  • ještě stále stavíme hráče na různé posty a hledáme jejich optimální uplatnění
  • kondice
  • příprava na přechod do dorostenecké kategorie, což je velký předěl

Taktika

  • velká forma fotbalu 11/11: rozestavění do šířky, hloubky
  • pozorování, hodnocení herní situace
  • hra na postech
  • úplná znalost pravidel

Technika

Zvládnutí celého základního technického rejstříku.

Kondice

Úvod do cílenějšího kondičního tréninku:

  • rozvoj aerobní kapacity všech druhů: rychlostní, krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá ( běhy v terénu )
  • začátek rozvoje maximální síly, rozvoj svalové síly
  • reakční startovní rychlost

 

U16

Charakteristika

  • poslední vývojové stadium mezi dětstvím a dospělostí
  • postupně se vyrovnávají pubertální nesrovnalosti a disproporce a dokončuje (zpomaluje) se růst a vývoj
  • postupně se obnovuje soulad mezi jednotlivými funkčními systémy organismu.
  • pokračuje hlavně vývoj ve společenském utváření
  • koncem období se dovršuje tělesný vývoj, projevuje se v plném rozvoji a výkonnosti všech orgánů
  • v intelektuální oblasti pokračuje vývoj k vysoké úrovni abstraktního myšlení, zjemňují a zdokonalují se jeho logické komponenty
  • dosahuje se plné schopnosti logického usuzování, chápání i nejsložitějších pojmů, využívání analýzy i syntézy
  • zklidňuje se dřívější nestálost a vznětlivost, zájmy a potřeby se ustalují
  • prohlubuje se citová oblast, utváří se vyhraněný až nekompromisní smysl pro pravdu, spravedlnost, čest či právo
  • velmi také sílí touha po nezávislosti, často dochází k odmítání autority rodičů, učitelů a trenérů z důvodu snahy jednat podle vlastních nikým neomezovaných představ a rozhodovat po svém. Objevují se i závažnější problémy jako alkohol, kouření, drogy.
  • ve větší míře se zdůrazňuje řízená bezprostřední příprava na sportovní soutěž (pozornost psychickým stavům a jejich ovládání, ladění sportovní formy).
  • je třeba počítat s většími obtížemi u chlapců - zvýšené nároky i první významnější úspěchy přicházejí v době, kdy nejsou zcela vyhraněnými osobnostmi. Na druhé straně snaha jednat podle vlastní vůle vede k vyhledávání činností, v nichž by se uplatnili.
  • sport k nim beze sporu patří, to je třeba mít na paměti a příležitost nepromarnit. Je to svým způsobem jedna z posledních možností ovlivnění. U dospělých se naděje zmenšuje, těžko lze předělat člověka, který už prošel jistým vývojem.
  • na mladého člověka v tomto věku obvykle málo působí formální, tj. vynucená autorita, ale spíše osobnost se vším, co se tím chápe: člověk kulturní, taktně jednající, chápající a přiměřeně tolerantní.

 Tréninková jednotka

Hlavní cíl

  • velkým objemem tréninkové činnosti pracovat na celkovém rozvoji

Taktika

Větší důraz a pozornost se přesouvá na taktickou přípravu:

  • výměna míst, prolínání řad i jednotlivců
  • vzájemné zajišťování, přebírání
  • zónová, osobní, kombinovaná obrana
  • rychlý protiútok, přenášení těžiště hry

Technika

Pokračuje zdokonalování techniky až do potřebných detailů.

Kondice

  • od 16 let je možné výrazněji zvyšovat tréninkové nároky
  • během tohoto období hráči dosahují nejvyšší úrovně koordinace pohybů, dochází k výraznému nárůstu svalové síly, zlepšují se rychlostní schopnosti v závislosti na zvyšování silových schopností dolních končetin.
  • nic nebrání rozvíjení všech pohybových schopností, značné možnosti jsou už v silové a vytrvalostní oblasti, organismus je připraven i na anaerobní zatížení
  • hráči mají maximum předpokladů pracovat při zatížení rychlostně-vytrvalostního charakteru, který je obvykle doprovázen tvorbou laktátu

 

 

U18

  • zde již struktura tréninkového procesu výrazně neliší od tréninku dospělých
  • koncem dorostového věku přichází doba maximální trénovatelnosti

 

 

U20